Uitwisseling Amerika – Artikel 1

Tijdens de herfstvakantie ben ik op uitwisseling geweest naar Amerika. Ik ben uitgewisseld met Cynthia Harisson. Cynthia woont in Casper in de staat Wyoming en ze is docente Graphic Design aan het Casper College. Deze uitwisseling is deels voor mijn werk en deels ook voor mijn opleiding. Mijn doel van deze uitwisseling was het ervaren van het onderwijs in het buitenland, achter het creatieve proces in Amerika komen en afspraken maken voor eventuele studentuitwisselingen.

Het onderwijssysteem zit in Amerika anders in elkaar dan in Nederland. Het Casper College is qua niveau te vergelijken met het Graafschap College. Wat het grootste verschil tussen de beide scholen is het onderwijssysteem. Studenten stellen zelf hun rooster samen. Als studenten een bepaalde opleiding willen volgen wordt er in eet curriculum aangegeven welke vakken ze hiervoor moeten volgen. Studenten zoeken daarna zelf uit wanneer welk vak wordt aangeboden. Ze kunnen zelf bepalen hoeveel vakken ze tegelijker tijd gaan volgen. Ze krijgen hun uiteindelijke diploma als ze alle vakken hebben gehaald.

Tijdens mijn uitwisseling ben ik opzoek gegaan naar antwoorden op de volgende vragen:

  1. Hoe wordt er in Amerika met het creatieve proces omgegaan?
  2. Hoe wordt het creatieve proces gestart?
  3. Welke creativiteitstechnieken worden er gebruikt?
  4. Worden er prototypes gemaakt van producten?
  5. Waarom worden deze prototype technieken gebruikt?

Om antwoord te krijgen op deze vragen heb verschillende lessen geobserveerd en gesprekken gevoerd met docenten en studenten. Mijn eerste week van de uitwisseling heb ik veel met Cynthia meegelopen en de tweede week van mijn uitwisseling met Paul Brutsman (docent Technical Drafting).

Hoe wordt er in Amerika met het creatieve proces omgegaan? In Amerika zag ik duidelijk verschillen tussen de creatieve opleidingen en de technische opleidingen. Bij de creatieve opleidingen wordt meer aandacht besteed aan het ontwerpproces. Er wordt veel gezamenlijk gekeken naar de ontwerpen die de studenten opleveren. Bij de techniek opleidingen wordt er veel naar de functionaliteit van de ontwerpen gekeken. Dit is vergelijkbaar met het Graafschap College.

Bespreking ontwerpen Jazz NIght

Hoe wordt het creatieve proces gestart? In Amerika wordt het creatieve proces gestart met een onderzoek naar het onderwerp. De studenten bekijken welke kunst bij het onderwerp past en hoe er in de kunstwereld met dit onderwerp is omgegaan. Aan de hand van dit onderzoek worden de eerste ontwerpen gemaakt. Cynthia probeert daarna een goede stemming neer te zetten om mee te ontwerpen. Een voorbeeld hiervan is het luisteren naar Jazz muziek. Studenten hebben de opdracht gekregen om een poster, flyer, banner en Facebookheader te ontwerpen voor een Jazz festival. Tijdens het ontwerpen aan deze opdracht werd er Jazz muziek gedraaid in de klas.

Leerlingen bezig voor kunstgeschiedenis

Welke creativiteitstechnieken worden er gebruikt? Cynthia maakt tijdens haar lessen gebruik van het programma Adobe Comp op een Ipad Pro. Dit is een laagdrempelig programma waar gemakkelijk concepten op kunnen worden gemaakt. Wanneer de studenten geen inspiratie meer hadden gingen ze terug naar hun onderzoek. Cynthia heeft niet bepaalde creativiteitstechnieken die ze gebruikt. Ze heeft de studenten de opdracht gegeven om drie verschillende concepten op te leveren. Door deze opdracht zijn de studenten verder gaan nadenken over de verschillende ideeën en niet bij het eerste idee blijven hangen.  Tijdens het ontwerpproces laat Cynthia de studenten hun ontwerpen presenteren aan de gehele klas. Studenten gaven elkaar na de presentaties opbouwende feedback en er heerste een prettige (eerlijk en oprecht geïnteresseerd in elkaars werk) sfeer in de klas.

Gekozen ontwerpen voor de Jazz Night

Worden er prototypes gemaakt van producten? Bij de opleiding Graphic Design worden er van de ontwerpen afdrukken gemaakt en opgehangen in het klaslokaal om zo volledig beeld te krijgen van de concepten. Bij de technische opleidingen worden er producten gemaakt om de techniek te leren. De leerlingen van Paul waren bezig om te leren CNC frezen. De opdracht die ze kregen bestond uit een eigen ontwerp 3D tekenen op een rechthoekige plaat dat als sleutelhanger werd gemaakt. Het doel van het maken van de sleutelhanger is dat de studenten leren werken met de machines en de programma’s. Dit versta ik niet onder het maken van prototypes. Als studenten zelf met een idee kwamen kon dit wel worden uitgewerkt in de werkplaats waar 3D-printers, een lasersnijder en een bovendreef staat.

Het 'FabLab' van het Casper College

Waarom worden deze prototype technieken gebruikt? De lasersnijder is een machine die het meeste werd gebruikt bij de technische opleidingen. Deze machine laat snel een professioneel resultaat zien. De machine is eenvoudig te leren en daardoor is de drempel laag om ermee te werken. De 3D printer werd minder vaak gebruikt. Dit vanwege het eind minder professionele eindresultaat.

Lasersnijder

Het Casper College werkt niet met projecten en studenten lopen geen stage. Hierdoor is er weinig creativiteit nodig bij de technische opleidingen. Studenten krijgen opdrachten die ze moeten uitvoeren. Dit systeem vind ik erg ouderwets. Het schoolsysteem dat wordt gehanteerd in Amerika zal in Nederland niet kunnen werken. De klassen zijn erg klein (maximaal 12 leerlingen) en elke leraar heeft zijn eigen lokaal en kantoor. Door de kleine klassen zie je dat de docenten veel meer persoonlijke aandacht aan de student kan geven.

Tijdens mijn verblijf in Amerika heb ik verschillende aspecten bevestigd gekregen, namelijk dat de drempel laag moet zijn om zonder weerstand verschillende concepten op te leveren. De leerlingen moeten zich in de klas veilig voelen en respect hebben voor elkaars opmerkingen hierdoor kunnen ze beter en eerlijker feedback aan elkaar geven. Door mijlpalen te zetten tijdens het ontwerpproces kunnen de leerlingen hier naar toe werken. Presentaties aan de gehele klas werkte op het Casper College erg goed. Doordat leerlingen hun ontwerp aan elkaar laten zien, willen ze ook allemaal ontwerpen opleveren van goede kwaliteit.

← Previous post

Next post →

2 Comments

  1. Hanneke Briër

    Ha Louise,

    Je hebt veel elementen die er toe doen te pakken in deze blogpost, maar je hebt nog veel te winnen door de opbouw van je tekst aan te passen. In het (telefoon)gesprek dat we eerder hadden, was je veel scherper in het beschrijven van je opbrengsten. Door toen te beginnen bij je vraag, kon je heel duidelijk aangeven welke antwoorden je in Amerika kreeg, zoals het werken aan drie concepten, het gebruik van de iPAD enz. Door die opbrengsten vervolgens uit te leggen (ik zag de studenten dit doen), kleur je het verhaal in.
    Nu begin je je verhaal in media res (midden in de zaak), en schep je daarmee ruis nog voordat je echt goed begonnen bent. Probeer voor jezelf de lijn vraag>methode>antwoorden>kennis en onderzoeks/ontwerpkeuzes eens heel precies te volgen, dan kun je je verhaal veel steviger maken.
    Afgelopen zaterdag werkten we in de les aan deze zelfde opbouw van een goede uitleg van je design research. We maakten toen een onderscheid tussen *tell (dit vraag ik me af, dit deed ik om antwoorden te vinden)
    *show (want dit zijn de antwoorden die ik vond; daarvoor gebruik je het materiaal dat je documenteerde – opschreef, fotografeerde, filmde enz.)
    *tell (dit weet ik nu, dit ga ik nu doen)

    Kan je hiermee uit de voeten?

    Hanneke

  2. Hanneke Briër

    Ha Louise, in je tweede versie heb je echt een slag gemaakt. Je inleiding is sterk aan het worden – de vijf vragen die je benoemt doen er echt toe.
    Wat nu nog ontbreekt is het duidelijke antwoord per vraag; kijk hoe je dat kunt oplossen. Misschien door iedere vraag de eerste regel te laten zijn van een alinea waarin je het antwoord geeft en beelden laat zien?

    Probeer maar!

    Hanneke

Geef een reactie