Expert Nol Twigt

Naar aanleiding van mijn schema dat ik heb gemaakt voor de verschillende creativiteitstechnieken die ik heb getest met leerlingen ben ik in aanraking gekomen met Nol Twigt. Uit mijn schema bleek dat het morfologisch overzicht* op dit moment de minste weerstand opwekt bij mijn studenten en de meeste ideecreativiteit stimuleert. Nol Twigt heeft zichzelf het morfologisch overzicht helemaal eigen gemaakt en is expert op het gebied van creativiteit.

weerstandideecreativiteit

Nol Twigt heeft industrieel ontwerpen gestudeerd in Delft. Tijdens zijn studie kwam hij erachter dat hij het leuk vind om zoveel mogelijk ideeën te verzinnen voor een probleem. Voor zijn eerste ontwerpopdracht heeft hij 12.000 oplossingen bedacht. Zijn docenten waren hier niet tevreden over. Nol denkt zelf dat de docenten niet tevreden waren over zijn eindresultaat omdat het hun overdonderde en niet aan de opdracht voldeed. De uitgelichte afbeelding is een ligfiets die Nol heeft ontworpen en gemaakt.

Sindsdien is Nol bezig met het ontwikkelen van ideeën. Een techniek die hij hier veel voor gebruikt is het morfologische overzicht. Deze techniek heeft hij gebruikt om tot zijn eigen ontwerpmethode te komen. Studenten moeten worden uitgedaagd om meerdere ideeën te genereren. Als ze bij een enkel idee blijven en vinden dat dit de beste oplossing is kan hun ego in de weg zitten en hierdoor kan er niet objectief gekozen worden voor een idee.

Elke ontwerpvraag begint vaak met een probleem. Het woord probleem heeft een negatieve lading. Nol geeft als definitie van een probleem; “een probleem Is een spanning tussen een bestaande situatie en een gewenste situatie.” Nou is de vraag hoe kom je van de ene situatie naar de andere? Aan de hand daarvan ga je de gewenste situatie beschrijven. Dit is de vaak de moeilijkste stap in het ontwerpproces. Zodra je dit beschreven hebt kun je beginnen met ontwerpen.

Een concreet voorbeeld dat Nol mij vertelde is het probleem van draaideuren. Hier heeft Nol verschillende animaties van gemaakt die hieronder zijn geplaatst. Deze animaties laten zijn design methode zien en het functioneren van het morfologische overzicht.

columbus-methode

Uit het verhaal van Nol Twigt kan ik halen dat wanneer je de gewenste situatie beschreven hebt je dit kunt onderverdelen in functies. Je kunt dan per functie oplossingen gaan verzinnen. Zodoende breng je in kaart wat alle oplossingen zijn en kun je dit gaan combineren.

Nol heeft zelf ook veel ervaring met het geven van ontwerplessen. Hij gaf aan dat uit zijn ervaring bleek dat er verschillende soorten studenten zijn, namelijk studenten die conceptueel kunnen denken en studenten die praktisch zijn ingesteld. Hij gaf me de tip om deze studenten te proberen te schiften. Voor de student zelf is het ook belangrijk om te ontdekken in welk stadium van het ontwikkelproces ze zelf passen.

Nol gaf aan dat we eigenlijk alles al kopiëren. Het zit in de combinatie die wordt gemaakt tussen verschillende ideeën. Hiermee heeft hij zijn visie gegeven op mijn uiteindelijke doel namelijk, creëren in plaats van kopiëren.

Door dit gesprek is mijn verantwoording voor het ontwikkelen van meerdere ideeën naar de student toe sterker geworden. Nol gaf aan dat er niet objectief voor een idee gekozen kan worden als het maar bij 1 idee blijft. Het ego van de student kan hierbij in de weg staan. Bij het ontwikkelen van meerdere ideeën kan er objectief naar de beste oplossing gekeken worden. Nol gaf ook aan dat zijn inspiratiebron voor zijn ontwerptechniek Edward de Bono voor een grootste gedeelte was. Edward de Bono komt telkens weer terug als ik zoek naar antwoorden op mijn deelvraag: wat kan ideecreativiteit betekenen binnen het MBO-onderwijs? Ik houd Nol op de hoogte van mijn iteraties en hij komt een keer langs bij mijn werk bij het ICER.

*Het morfologisch overzicht is een matrix waarbij meerdere ideeën gegenereerd kunnen worden aan de hand van de essentiële functies die uit de probleemstelling worden gehaald. Per functie worden er oplossingen gegenereerd. Door het combineren van de verschillende oplossingen per functie kun je zo gekaderd veel ideeën genereren.morfologisch-overzicht

← Previous post

Next post →

1 Comment

  1. Hanneke Briër

    Ha Louise,

    Wa een goede stap heb je gemaakt in de opbouw van dit stuk: ineens ben je heel goed volgbaar, ik snap als lezer waarom je Nol Twigt wilde spreken, en wat hij jou aan kennis gaf.

    Er zijn (natuurlijk, kan ook niet anders in dit stadium) ook aandachtspunten:
    *Leg een begrip als morfologisch overzicht kort uit, dat helpt je lezer.
    *Geef een concreet voorbeeld van de aanpak van Nol Twigt; nu beschrijf (tell) je. Show (laat zien in een voorbeeld) ook, dan snap ik echt wat je bedoelt.
    *Beeld en link zijn moeilijk te verbinden aan de inhoud van je tekst; wat wil je ermee? Leidt ze in, of refereer terug.
    *Een schrijf-opmerking: let op je vertelperspectief. Jij bent de verteller, op het moment dat je Nol Twigt verteller laat zijn (Probeer deze studenten te schiften) moet je dat zichtbaar maken voor de leesbaarheid.

    Kun je hiermee uit de voeten?

    Hanneke

Geef een reactie